مزرعه دار زندگی روستایی در دوران کودکی

مزرعه دار زندگی روستایی در دوران کودکی

اواسط دهه 70 یک بازی برای کنسول پلی استیشن 1 وارد بازار شد که به سرعت در حال رشد در جمع گیمر ها بود داستان زندگی یک پسر روستایی با بازگشت به مزرعه پدربزرگ و تلاش برای رسیدن به موفقیت و زنده کردن یاد و خاطره پدربزرگ خود که به سرعت با نام مزرعه دار در بین گیمر ها شناخته شد.

من آرین صلاحی هستم و در این مطلب یکی از بهترین بازی های دوران کودکی و گذشته رو با هم بررسی میکنیم در ضمن راهنمایی های جزئی و نکات داستانی بازی رو هم با هم مرور خواهیم کرد.

داستان بازی مزرعه دار

بازی اصلی داستان پسر جوانی را بازگو می کند که باید مزرعه پدبزرگش را حفظ کند. این پسر در کودکی برای دیدن پدربزرگش به روستای محل زندگی او رفته و از آنجا شناخت دارد. او همچنین با پدربزرگش به کار های مزرعه و گشت وگزار می پردازند. در همان موقع او با دختربچه ای آشنا می شود و زمان های  بی نظیر را با هم سپری می کنند. اما سرانجام آن کودک مجبور به ترک پدربزرگ و آن مزرعه می شود و در هنگام جدایی به دختربچه قول می دهد که روزی دوباره برمیگردد. ده سال بعد و یک سال بعد از مرگ پدربزرگ آن پسر، او به روستا برمی گردد و از شهردار شهر می خواهد که به او اجازه اقامت در مزرعه پدربزرگش را دهد. شهردار هم برای او شرط می گذارد که اگر در طی سه سال توانست مزرعه را زنده کند و بزرگ کند به او اجازه زندگی می دهد و در غیر این صورت باید آن جا را ترک کند. البته در برخی نسخه های دیگر این بازی ، این امکان به شما داده می شود که یک زن یا مرد را به دلخواه به عنوان کاراکتر اصلی انتخاب کنید. در سری بازی های ویدئویی Harvest Moon، مقصد اصلی زنده نگه داشتن و به ثمر رساندن مزرعه ای است که با گذر زمان در حال نابودی می باشد و حالا بازیابی این زمین کشاورزی وظیفه ی پلیر است. در اصل بازیکن باید تصمیم بگیرد که چگونه زمان را در بین وظایف روزانه مانند کشاورزی، دام پروری، ماهیگیری، جستوجوی غذا، رسیدگی به حیوانات و … برنامه ریزی کند. بازیکنی موفق است که بتواند تمام کارها را در طول روز به سرانجام برساند.

تصویر

در نگاه کلی  اگر بخواهیم بازی را از نظر داستانی مورد بررسی قرار دهیم، باید گفت طرح و موضوع داستان با وجود ساده و پیش پا افتاده بودن، بسیار عالی پرداخت شده است و سازندگان توانسته اند یک بازی فارغ از هرگونه پیچیدگی های آزار دهنده تولید کنند. فراموش نکنید نبود این پیچیدگی ها به این معنی نیست که بازیکن چالش های مختلف را تجربه نمی کند و ما با یک بازی کسل کننده طرف هستیم، بلکه اتفاقات بسیار، اما ساده و دوست داشتنی پیش روی او قرار دارد و باید همه ی آنها را با موفقیت پشت سر بگذارد و شک نداشته باشید که از روبرو شدن با چالش های گوناگون لذت خواهد برد.

از مهم ترین نکات در داستان بازی وجود اتفاقات متفاوت است در این بازی خط داستانی مشخصی وجود دارد اما زمان اتفاق افتادن آنها بسته به نوع بازی بازیکن متفاوت است از طرف دیگر بیش از 20 کارکتر در بازی وجود دارد که هر کدام حتی کم دارای داستان خود هستند ارتباط دوستی یا دشمنی بین افراد وجود دارد و ارتباط عاطفی در بین افراد به چشم میخورد از طرف دیگر موارد جذاب دیگر هم در داستان وجود دارد مثل فستیوال های مختلف در هر فصل و یا شرکت در مسابقات مختلف و تلاش شما برای رسیدن به موفقیت در طول یک سال مثلا هر روز تمرین با سگ خود در مزرعه برای  رسیدن زمان یک ساله به مسابقه سرعت سگ ها که هر چه تمرین بیشتری انجام شده باشد بازدهی بهتر خواهد بود همین موضوع برای خود کارکتر و قوی بودن بدن به دلیل کار روزانه در مسابقه تابستانه شنا در دریا و یا مسابقه اسب دوانی در پاییز هر سال وجود دارد .

از طرف دیگر وجود نکات مخفی در داستان بازی هم جذاب است ، با انجام موارد به خصوص شما امکان ظاهر کردن الاهه های مختلف را در بازی خواهید داشت و یا در زمان های مشخص با حضور در نقاط متفاوت در شهر می توانید به کات سین های جذابی دستیابید .

نسخه های جدیدی برای بازی های مدیریت مزرعه و زندگی برای کنسول های نسل جدید در بازار آمده است که هم به صورت دیجیتال و هم به صورت دیسک قابل خرید است خرید بازی های ps5 راه های زیادی دارد که یکی از آنها انتخاب از سایت های معتبر است از این رو با مراجعه به بخش فروشگاه ایستگاه بازی میتوانید به بررسی بازی ها و خرید آنها برسید.

گیم پلی بازی مزرعه دار

بازی به سبک استراتژیک، شبیه سازی و نقش آفرینی و بسیار خوش ساخت ساخته شده است. بازی مزرعه دار  برای پلتفرم PlayStation طراحی شده اما در ادامه نسخه PC آن هم به بازار آمد. از نظر موسیقی هم Miyuki Homareda، آهنگساز بازی ، به خوبی از پس وظیفه اش برآمده و توانسته آهنگ های فوقالعاده و هماهنگ با محیط را تولید کند. بازیکن بازی را با یک مزرعه کثیف و پر از چالش همراه با علف های هرز و مقدار کمی پول آغاز می کند و اولین وظیفه ی او نابود کردن علف های هرز است. البته در قسمت های دیگر بیشتر به توضیح درباره وظایف بازیکن می پردازیم. در پایان سه سال اگر بازیکن توانسته باشد مزرعه را بازیابی کند، می تواند با خانواده اش در آنجا زندگی کند و بطور نامحدود به بازی ادامه دهد، در غیر این صورت بازی به پایان می رسد. غیر خطی بودن سبک بازی، اختیارات وسیعی به بازیکن می دهد. هیچ راه منفردی برای به پایان رساندن بازی در دسترس نیست  و رابط کاربری بسیار خوب طراحی شده و انواع بسیاری از متون کمک رسان برای بازیکن موجود است.

لذت یک زندگی چهارفصل در مزرعه دار

یکی از لذت بخش ترین روز ها در طول زندگی هر فرد روز های بارانی ، برفی و حتی آفتابی در بهار است و در این بازی تمامی فصل ها را با بهترین شکل احساس خواهید کرد چه لذتی بهتر از این که در اوج تابستان در خانه با فراق بال کامل از درس و مدرسه به سراغ بازی مزرعه دار رفتی  و داری در فصل زمستان برای کسب درآمد به سمت معدن های پر از سنگ معدنی میری؟

آب و هوای شهر گرمسیری و مرطوب است و بازی در فصل زیبای بهار آغاز می شود اما با گذر فصل ها می توانیم خواهیم دید که تغییر آب و هوا هم وجود دارد. به عنوان مثال در زمستان برف و سرما، در پاییز باران فراوان و در تابستان گرما و خشکسالی خواهیم داشت. همانطور که در بخش قبلی از خسته کننده بودن بازی گفتیم، همین تغییرات آب و هوا می تواند باعث تنوع در بازی خواهد شد و بازیکن در فصل ها می تواند به کار های مختلف بپردازد. از نکات جالب بازی این است که در شرایط بد جوی مانند باران و طوفان، اهالی شهر به داخل خانه هایشان می روند و آن ها را در کوچه پس کوچه ها نمی توان مشاهده کرد. هر فصل سی روز می باشد و هر روز از ساعت ۶ صبح شروع و در ساعت ۶ بعد از ظهر به پایان می رسد که شاهد تاریک شدن هوا خواهیم بود. بازیکن می تواند تا هر وقت که خواست خارج از خانه بماند اما اگر بیخوابی و کار، بیش از حد باشد، قدرت او به پایان می رسد و راهی بیمارستان خواهد شد.

حیوانات مزرعه را فراموش نکنید

لذت نگهداری و پرورش حیوانات در این بازی به طور کامل احساس میشود ، از ابتدای بازی یک سگ در اختیار شما قرار می گیرد، هرچند سگ بجز بازی کردن نیاز به مراقبت خاص دیگری ندارد. وظیفه این حیوان هشدار دادن به بازیکن با پاس کردن است. در زمستان اول یک اسب به حیوانات اضافه خواهد شد که فقط نیاز به بروس کشیدن دارد و وظایف مفیدی از جمله سوارکاری و حمل وسایل را برعهده دارد. حیوانات جذابی مثل گاو ها و گوسفند ها از یک فروشنده دام در شهر خریداری می شوند. آن ها در طویله ی مزرعه و مرغ ها در Henhouse زندگی می کنند. فراموش نکنید شیر گاو ها تقریبا هر روز باید دوشیده شود و بازیکن باید برای آن ها غذا تهیه کند.  باید این را بدانید که گاو ها زاد و ولد میکنند و مرغ ها تخم می گذارند که می توان به وسیله دستگاه Incubator آن ها را به جوجه تبدیل کرد و پرورششان داد.

زندگی زیبا تر میشود

برای رشد فردی هم در این بازی فکر شده واز دیگر  نقاط قوت این بازی است شما میتوانید ازدواج کنید و از آن جذاب تر بچه دار شوید!!

بازیکن باید یکی از دخترهای داخل شهر را به عنوان همسر برای خود برگزیند. او برای جلب کردن نظر دختر مورد علاقه اش باید به او گل یا وسایلی که دوست دارد بدهد. محبت او نسبت به بازیکن با یک قلب سنجیده می شود که در ابتدا به رنگ سیاه است اما به مرور زمان و بسته به تلاش های بازیکن این قلب به رنگ قرمز در می آید. بعد از اینکه محبت دختر مورد نظر جلب شد، بازیکن باید خانه ی خود را ارتقا دهد تا بتوانند مراسم عروسیشان را برگزار کنند. بدون شک  در این راه باید با سایر پسر های شهر رقابت کنید. بعد از مدتی زندگی آنها صاحب یک فرزند می شود و می توانند برای او اسم انتخاب کنند. بعد از متولد شدن او، مسئولیت بازیکن بیشتر خواهد شد و باید محبت فرزندش را به خود جلب کند. لیست دختر های داخل شهر : الی (پرستار بیمارستان)، کارن (دختر با کلاس شهر) و پوپوری (دختر ساده و مهربان شهر) اشاره کرد. فراموش نشود برای کسب امتیازات بیشتر در بازی، بازیکن باید دل همه ی دختر های شهر را بدست آورد (در واقع باید قلب همه ی آن ها را به رنگ قرمز درآورد). این قسمت را می توان به عنوان یکی از جذاب ترین قسمت های بازی نامید. نکته ی جالب این بخش، سخت بودن قرمز کردن قلب بعضی از دختر ها نسبت به سایرین است که بازیکن شاید مجبور شود بیشتر وقت خود را صرف گل دادن به آن ها کند.

در پایان باید به نکاتی اشاره کرد ، اول از همه استفاده فرهنگ ژاپنی در عین حال که بازی در فضای غرب در حال اجرا است که جالب است مثل غذا ها و حتی عبادت ها ، نکته بعدی وجود نقطه ضعفی به نام تکراری شدن در گذشت زمان است که معمولا تنها دلیل کنار گذاشته شدن بازی بعد از چند ماه است اما بدون شک این بازی را باید جزو اولین ها در لیست خاطره انگیز ترین و بهترین بازی های تاریخ قرار داد .

شما چه خاطره یا نکته ای از این بازی در ذهن دارید برای ما بنویسید.

امتیاز: 5 از 5. مجموع 1 رای
افزودن نظر
در حال پاسخ به: [انصراف]
تعداد حروف باقی مانده: 500
Captcha  
۱۴۰۳/۰۵/۰۳ | مقالات اختصاصی | آرین صلاحی | بازدید: 50 | 1721817219